5 tips om een onweerstaanbare aftermovie te (laten) maken

Een festival, congres of ander evenement is niet compleet zonder aftermovie. Maar hoe maak je die onweerstaanbaar? Vijf tips voor een denderend filmverslag waarmee je eindeloos van jouw evenement kunt nagenieten.

Voordat we beginnen met de tips, eerst de vraag: waarom investeren in een aftermovie?

Allereerst natuurlijk om simpelweg na te genieten van het evenement waarnaar je maanden, weken, dagen hebt toegeleefd. Een goede aftermovie is een cadeautje voor je bezoekers, waarmee je jouw evenement weer even ‘top of mind’ maakt.

Zo’n video is bovendien gemakkelijk te delen via social media, wat voor extra publiciteit en naamsbekendheid zorgt.

En tot slot want dat wordt vaak vergeten: een mooie aftermovie kun je een jaar later opnieuw inzetten als promovideo voor de volgende editie van jouw evenement.

Hoe maak je die spetterende aftermovie die wordt bekeken én gedeeld op social media? Vijf tips plus voorbeelden:

Tip 1: Zorg voor kleurrijk, dynamisch en afwisselend beeld

Het lijkt zo logisch en toch gaat het vaak mis. Denk aan een aftermovie waarin een eindeloze parade van sprekers aan je voorbijtrekt. De één wat dichterbij gefilmd, de ander wat verder weg, maar in essentie hetzelfde beeld. Terwijl het menselijk oog hongerig is naar afwisseling. Zet statisch beeld tegenover bewegend beeld.

Close-ups tegenover overzicht-shots. Versnelde time lapses tegenover slow motion beelden. Zo breng je zelfs een betrekkelijk statisch congres flitsend in beeld. Kwestie van creatief camerawerk en – dat helpt ook – de beheersing van verschillende filmtechnieken. Filmen met een gimbal (voor de mooie glijshots) en met een reportagecamera met telelens om dat ene onderonsje achterin de zaal vast te leggen. Een voorbeeld?

Neem de aftermovie die we maakten voor de VNG Voor de Jeugd Dag, een online congres, dus qua decor niet veel meer dan een paar eenvormige studioruimtes. Maar door ze telkens vanuit een ander perspectief en met een andere beweging in beeld te brengen, wordt het toch nergens saai, al zeggen we het zelf. 

Tip 2: Monteer beelden strak op de muziek

Mooie beelden, check. Nu is het tijd om de juiste muziek te kiezen. Die moet uiteraard aansluiten bij je doelgroep. Een aftermovie van een sportevent met jongeren vraagt om een ander anthem dan een congres voor rijksambtenaren.

Desondanks zijn er wel een paar gemeenschappelijke elementen aan te wijzen: de beste aftermovie-muziek heeft een lekkere hook die je na een paar maten al mee neuriet en heeft een up beat tempo met forward drive, zoals drummers dat noemen. Maak het niet al te dramatisch of bombastisch; dan wordt de muziek weer te nadrukkelijk en leidt het af van de beelden..

Een goede soundtrack neemt de kijker op sleeptouw. En vallen beeld en muziek samen door een strakke montage, dan pak je de jackpot. Niet voor niets is het succes van TikTok gebouwd op catchy dansvideo’s. Niets zo aantrekkelijk voor oog en oor als de synergie van beeld en geluid. Een voorbeeld? Neem deze aftermovie die we maakten voor de Leidse Nacht van Ontdekkingen.   

Tip 3: Laat bezoekers aan het woord – maar met mate

Een goede aftermovie bestaat voor 90 procent uit lekker beeld in combinatie met groovy muziek. De overige 10 procent is inhoud. Oftewel: pakkende quotes van bezoekers en sprekers. Oké, bij een zwaar inhoudelijk congres zal die balans iets anders uitslaan dan bij een luchtigiger festival.

De basisregel blijft dat je met een aftermovie vooral sfeer communiceert; dat bereik je met beeld en daarom zet je film als middel in. En dus moet je doseren met je quotes. Geen lange beschouwingen, zo haal je het tempo uit je video. Kies vooral prikkelende uitspraken, met verve gebracht. Een aftermovie hoeft echt geen goednieuwsshow te zijn, maar breng wel sprekers in beeld met een prettige energie.

Een lange, kabbelende quote die nergens heen lijkt te gaan, is een potentieel afhaakmoment voor elke kijker. En soms heeft een festival zoveel sfeer, dat je helemaal geen quotes nodig hebt in je aftermovie. Zoals hier:

Tip 4: Toon veel in je aftermovie, maar niet alles

Je hebt kosten noch moeite gespaard om al die interessante sprekers te regelen, de meest waanzinnige locaties af te huren en al die toffe activiteiten op poten te zetten. Dus dat wil je allemaal terugzien in die aftermovie. Toch? Welnee, nergens voor nodig.

Een aftermovie is geen afvinklijstje. Natuurlijk, een paar highlights moeten in beeld komen. Maar laat het verder over aan de expertise van de cameraman. Zodat hij ook tijd heeft om de bezoekers die elkaar in de armen vallen onverhoeds vast te leggen.

De mooiste dingen gebeuren niet op het podium. Vaak zeggen de toevallige voorvallen in de coulissen veel meer dan een eindeloze potpourri van sprekers en locaties. Onthoud ook: less is more. En In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister (binnen de beperking toont zich pas de meester). Twee clichés, beiden waar als leidraad voor een goede aftermovie. Zeg eens eerlijk: mis je in deze aftermovie iets? Waarschijnlijk niet, terwijl we maar een fractie van de activiteiten (konden) filmen.

Tip 5: Ga eruit met een ‘knal’

Een goede aftermovie zorgt voor een glimlach op je gezicht. Ook als hij afgelopen is. Dus: go out with a bang en niet met beeld van vertrekkende bezoekers die hun paraplu openklappen omdat het buiten regent.

Bewaar je grappigste shot of mooiste quote voor de finale, zodat je kijker met die energie achterlaat en denkt: wat was het tof, volgend jaar ben ik er (weer) bij. Dat hoeft geen ingewikkeld shot te zijn, Een geheven glas en een oprechte lach is al genoeg.

Meer weten over het (laten) maken van een aftermovie? Rody is onze specialist en je kunt hem altijd een vraag stellen: rody@matershermsen.nl

Start typing and press Enter to search

Send this to a friend