Pubergedoe

Weten jullie raad met pubers, vroeg de Evangelische Omroep laatst aan ons. Aan de lunchtafel van Maters en Hermsen komt genoeg puberleed voorbij, maar nee: ook onze collega’s met pubers zitten af en toe met de handen in het haar door alle gierende hormonen, ontplofte kamers, onvoorspelbare buien en onterechte ‘mijn kind doet dat niet’-ontkenningen. Daarover delen helpt; want gedeelde smart is halve smart.

Vandaar dat we met veel lol, herkenning en enthousiasme aan de slag gingen met het ontwerp, de beeldredactie en vormgeving van het toffe EO-magazine ‘Pubergedoe’. Een magazine vol, je raadt het al, herkenbare verhalen over het opvoeden van pubers. Met columns, humor, BN’ers over hun puberjaren, lifestyle, tips en activiteiten. Over de lol, onzekerheid en het gedoe dat bij het zijn van een puberouder komt kijken. Smeuïg, soms confronterend, vooral ook relativerend.

Aan de vormgevers van Maters en Hermsen de schone taak om de oprechtheid, zelfspot, en rauwe realiteit uit de verhalen ook in het ontwerp van het magazine terug te laten komen. Dat deden we door het gebruik van rauwe beelden en relativerende illustraties, de keuze voor lekker felle kleuren en opvallende koppen. De warme, aantrekkelijke cover spreekt boekdelen. Met een herkenbare broodtekst, in hetzelfde font als magazine Ondersteboven, de oudere zus van Pubergedoe. Een geschreven font maakt het geheel iets zachter, de rommelige koppen zorgen voor een stukje tegendraadsheid.

Overall laat de vormgeving van dit magazine zich omschrijven als een mix van speelsheid, afgewisseld met strakke vormgeving, die zowel het unieke karakter van pubers eert als de nodige rust biedt aan puberouders. En bovenal: een magazine dat schreeuwt om gelezen te worden. Dat bleek al snel waarheid te worden. Er werden duizenden exemplaren bijgedrukt, speciaal voor de schappen van supermarkten en winkels als Albert Heijn, Primera en de Readshop. Je snapt wel: wij als ‘puberouders’ konden natuurlijk niet trotser zijn.

opdrachtgever: Evangelische Omroep (EO)
Maters en Hermsen: ontwerp, beeldredactie, vormgeving
doelgroep: ouders van pubers vanaf 14 jaar
wanneer: najaar 2023
contact: Marjolijn Schoonderbeek

 

Start typing and press Enter to search

Send this to a friend