Tentoonstellingsteksten Portlantis, Rotterdamse haven
Schrijf het maar op de muur
Dit kunnen wij, dachten we direct, de vaak technische, complexe haveninformatie vertalen naar leesbare stukkies voor de brede doelgroep van bezoekers van Portlantis – het nieuwe havenervaringscentrum van Havenbedrijf Rotterdam op Maasvlakte 2. De teksten zijn voor mensen die weinig van de haven weten en er meer over willen leren. Maar ook voor mensen die de haven al een warm hart toedragen en er geen genoeg van krijgen. Voor iedereen die meer wil weten over het laden en lossen van schepen, werken bij containerterminals, de energietransitie in de haven en wonen in een gebied met de haven als achtertuin.
Tekstvisie en schrijfwijzer
Voor deze tentoonstellingsteksten ontwikkelden we een tekstvisie en schrijfwijzer, waarbij we verschillende tekststijlen ontwierpen voor verschillende typen doelgroepen, gebaseerd op drijfveren van bezoekers. Hierbij testen we de tekst steeds op vier hoofdaspecten volgens ons DAAD-checkmodel: doelgerichtheid (dient deze tekst zijn doel, bijvoorbeeld informeren of amuseren?), aantrekkelijkheid (is deze tekst aantrekkelijk geschreven, leest het lekker weg?), allemaal (is deze tekst inclusief en dus toegankelijk voor allemaal, jong én oud, praktisch en theoretisch opgeleid?) en doelgroepgericht (houdt de tekst rekening met de diverse perspectieven en leerstijlen van bezoekers?)
Dromer, denker, beslisser en doener
Zo heb je de dromer. Die is gevoelig voor persoonlijke informatie, poëzie, fantasie, sfeer, kleur. De denker houdt van feiten, grotere context, meningen van experts, structuur en schoonheid. De beslisser is pragmatisch, zoekt antwoorden op vragen en achtergrondinformatie, wil begrijpen hoe dingen in elkaar steken. De doener houdt van ervaringen, benadert het gebodene intuïtief, houdt van spectaculaire informatie en objecten en heeft behoefte aan afwisseling in presentatievormen.
Neonteksten
Op basis van dit model redigeerden en herschreven we teksten, die geschreven waren door de technische specialisten van Havenbedrijf Rotterdam. Ons eindredactieteam toetste ze aan de Portlantis-schrijfwijzer. Een mooi en meeslepend proces, dat maar liefst 321 tentoonstellingsteksten opleverde. Extra mooi was het dat we maanden later als een van de vele makers bij de opening van Portlantis aanwezig mochten zijn. Daar lees je ze, teksten waaraan wij hebben gewerkt. Neon’s aan de wanden, reuzenletters op de grond en verklarende tekstpanelen bij de objecten. Het maakt ons trots, want ja, ook wij voelen ons medeverantwoordelijk voor het welslagen van dit prachtige ervaringscentrum.
Neem zelf een kijkje in Portlantis, zoals deze vier avonturiers deden voor de Havenkrant! Of bekijk een van de video-ervaringsverhalen, die we ook maakten voor Portlantis. En natuurlijk maken we al meer dan tien jaar de Havenkrant Rotterdam. En weet ons te vinden als je lekker leesbare teksten wilt voor jouw event of expositie.
opdrachtgever: Havenbedrijf Rotterdam
voor: Havenervaringscentrum Portlantis
middel: Portlantis-schrijfwijzer en -tentoonstellingsteksten
doelgroep: Bezoekers van en geïnteresseerden in de haven van Rotterdam en havenervaringscentrum Portlantis, onder wie scholieren, toeristen en zakelijke bezoekers
doel: In heldere, duidelijke taal bezoekers informeren, leren en enthousiasmeren over de haven
vraag Havenbedrijf: Maak van informatieve, vaak technische teksten begrijpelijke en leesbare teksten voor de tentoonstellingsborden en ontwikkel een tekstvisie en schrijfwijzer voor deze teksten
vorm: Algemene, specifieke en objectteksten voor tentoonstellingen; Schrijfwijzer
omvang: 321 tentoonstellingsbordjes
publicatiedatum: Maart 2025
Looptijd 2023-2025
Contact Caroline Togni