Een krant die de lezer meer oplevert

Een goede krant is niet alleen een betrouwbare waakhond, een goede krant helpt lezers grip krijgen op de wereld om hen heen en maakt hun leven leuker. Dit was de gedachte achter het crossmediale concept dat wij ontwikkelden voor vier regionale dagbladen van het noodlijdende HDC media, waaronder het Leidsch Dagblad en De Gooi- en Eemlander. Het advies was het antwoord op twee vragen. Waarom zou een lezer honderden euro´s uitgeven aan een krantenabonnement? Waarom lezen mensen eigenlijk een krant?

Ja, een krant moet nieuws brengen, maar een lezer is niet alleen nieuwsconsument. Een lezer is ook ouder, werknemer, forens, sporter, mantelzorger, vrijwilliger, consument, buurtbewoner, huiseigenaar of huurder. Zoveel rollen, zoveel momenten waarop het lokale dagblad zijn waarde kan bewijzen. Met artikelen over de beste buurtscholen of een overzicht van alle sportevenementen in het weekend, met tips voor de snelste route naar werk of de mooiste hardlooprondjes. Zaken die het leven van de lezer leuker maken, waardevolle en tijdbesparende informatie. Het nieuwe concept ontstond in zeventien brainstormsessies met alle afzonderlijke regionale redacties. Samen bedachten we hoe de krant naast een waakhond ook een hond om mee te spelen kan zijn of een vriend voor de kinderen. Een hond die je ’s avonds vrolijk begroet en een waarmee je een lange wandeling maakt. En die soms zelfs een blindengeleidehond is. Een krant met een nieuwe lay-out, een nieuwe broodletter, meer beeld en royaal de ruimte voor infographics. Een krant met meer duiding voor een zappende lezer. Een krant vol korte, krachtige kaderteksten en uitgelichte cijfers. Alles om te zorgen dat de krant, op elk moment van de dag, meer oplevert dan ie kost.

opdrachtgever: HDC Media
Maters en Hermsen: strategisch advies, conceptontwikkeling, art direction
doelgroep: lezers regionale dagbladen oplage 330.000
contact: Heino van Benthum

Start typing and press Enter to search

Send this to a friend