Coronaspecials, concurrenten van de koffieautomaat
2020 gaat de geschiedenisboeken in als het coronajaar. Het virus heeft de hele wereld op zijn kop gezet. Ieders wereld. Of je nu van top tot teen ingepakt aan een ziekenhuisbed een leven probeert te redden of thuis aan de keukentafel je werk doet en ondertussen je kinderen lesgeeft, we zijn allemaal geraakt en we hebben allemaal een eigen coronaverhaal.
Na de eerste schok in maart was het stil aan de opdrachtgeverskant. Het medewerkersmagazine had even geen voorrang, er moesten brandjes geblust. Maar na een paar weken drong het besef door dat juist communiceren met elkaar in zware tijden heel erg belangrijk is. Dat corona hét onderwerp is dat iedere medewerker in elke laag van de organisatie raakt in welke vorm dan ook. En dat die verhalen een plek moesten krijgen in een magazine. Om kennis te delen of om medewerkers een hart onder de riem steken. Vanaf mei maakten we voor verschillende opdrachtgevers zowel print als online specials met coronaverhalen. Over thuiswerken en dagen zoomen in je joggingbroek, over online lesgeven, over crisiscommunicatie en schoonmaken in coronatijd, over veilig werken, over saamhorigheid en eenzaamheid. Met online interviews en fotografie op afstand. Verhalen delen helpt medewerkers én organisaties. Juist als je elkaar minder live tegenkomt en de momenten om je goede idee te delen of je hart even te luchten bij de koffieautomaat zijn verdwenen.
opdrachtgevers: ministerie van Sociale Zaken, Vereniging Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN), Instituut voor onderwijs en opleiden VUmc (Amsterdam UMC)
Maters en Hermsen: concept, artikelen, beeldredactie, vormgeving
doelgroep: medewerkers, studenten
wanneer: 2020
contact: Heino van Benthum