Brainstormen met Terre des Hommes
Hoe brengen we ons donateursmagazine nog dichter bij onze lezers? Met deze vraag klopte goede doelenorganisatie Terre des Hommes in 2023 bij ons aan. Wij ontwikkelden in nauw overleg met Terre des Hommes een creatieve sessie. Zo kwam het dat half december het redactieteam van Terre des Hommes bij ons op de stoep stond voor een gezamenlijke brainstorm.
Terre Magazine
Terre des Hommes strijdt wereldwijd tegen kinderuitbuiting en houdt de vele donateurs op de hoogte van hun inspanningen en resultaten, onder meer via het papieren donateursmagazine Terre Magazine. Het magazine kreeg eerder in 2023 een hoog rapportcijfer in een lezersonderzoek onder donateurs. De ambities zijn onverminderd hoog en daarom gingen we samen met het team van Terre des Hommes tijdens de creatieve sessie aan de slag om nieuwe ideeën te verzamelen voor inhoud, rubrieken, artikelen en vormgeving van Terre magazine. Onze ervaring met andere donateur- en ledenmagazines, zoals Kans (Leger des Heils), Puur Natuur (Natuurmonumenten) en ZinGeven (Cordaid) kwam hierbij goed van pas. Daarnaast lieten we ons inspireren door publieksbladen. Om de creatieve motor aan te jagen openden we de sessie met door het redactieteam van Terre des Hommes geselecteerde favoriete rubrieken uit publieksbladen en dagbladen. De teamleden legden uit waarom ze tot deze keuze kwamen. We bespraken gezamenlijk of en hoe deze rubrieken te vertalen zijn naar rubrieken voor Terre Magazine. Onze artdirector liet voorbeelden op het gebied van vormgeving zien van andere bladen en deelde slimme tips voor beeldbeleid, zoals veelzeggende manieren om mensen anoniem in beeld te brengen en creatieve manieren om onderwerpen zoals vaccinatiecampagnes of onderwijsprojecten te fotograferen. Ook gaven we handvatten om redactievergaderingen net even anders aan te pakken. Door bijvoorbeeld steeds stil te staan bij vragen als wat is de aanleiding van dit onderwerp en waarom is het onderwerp nú belangrijk, kom je sneller tot de juiste invalshoek.
Donateursmagazine
Door nieuwe rubrieken te introduceren en de stem van het kind, van de donateur en van de medewerker nog sterker te laten horen en feitelijke informatie vaker in kaders te plaatsen, door te activeren en te inspireren, kan het magazine van Terre des Hommes nog beter aansluiten bij de lezer en de doelen van Terre des Hommes. Kinderen, ook kinderen in Nederland, kunnen vertellen over hun dagelijks leven, in woorden of beelden. Nederlandse kinderen sluiten aan bij de wereld van de donateurs, want ze doen denken aan de (klein)kinderen van de donateurs. Het contrast met de wereld van kinderen daar komt dan nog sterker naar voren. Daarnaast kunnen donateurs in hun eigen woorden vertellen waarom ze Terre des Hommes steunen. Wat vertellen ze daarover in hun omgeving en kunnen ze anderen wellicht inspireren ook donateur te worden? Deze inzichten en ideeën – en nog veel meer – verpakten we na de sessie in een handzaam adviesdocument waarmee Terre des Hommes in 2024 aan de slag kan om de indeling en formule van het donateursmagazine verder aan te scherpen.
opdrachtgever: Terre des Hommes
Maters en Hermsen: advies, training
doelgroep: redactieteam Terre Magazine
Contact: Joke van Rooyen, Caroline Togni