24/7 praten over emoties bij de Nationale Politie
Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich in een blad herkent? Van korpschef tot secretaresse, van de wijkagent in Woerden tot de zedenrechercheur in Amsterdam? Voor het personeelsblad 24/7 van de Nationale Politie (26 korpsen, 70.000 lezers) was dit de belangrijkste uitdaging. We kozen rigoureus voor één strategie: het blad zou een plek worden om emoties en ervaringen te delen. Emoties overschrijden rangen en standen, emoties overschrijden regiogrenzen, emoties verbinden en zijn voor iedereen herkenbaar. Dus schrijft 24/7 over mensen en hun emoties. Over hun geluk en verdriet, hun angst en woede, hun moed en wanhoop, hun trots en teleurstelling.
In woord, in beeld, in vorm. Echter, je kwetsbaar opstellen en praten over je gevoelens is niet vanzelfsprekend in een typisch hiërarchische cultuur. Toch schreef 24/7 over onderwerpen als huiselijk geweld en PTSS, beide taboe onder politiemensen. Leidinggevenden waren daar niet altijd blij mee, maar zo werd 24/7 deel van een cultuuromslag bij de politie: het bracht het gesprek op gang over gevoelige onderwerpen binnen de organisatie. 24/7 is zeker niet de enige drijvende kracht hierachter, maar is wel een podium voor en drager van die veranderingen.
opdrachtgever: Nationale Politie
Maters en Hermsen: concept, art direction, eindredactie , vormgeving, redactie
doelgroep: 76.000 lezers (personeel, gepensioneerden en thuisfront)
wanneer: maandelijks, 2013- 2016
contact: Heino van Benthum