3

Moet je de Grand Prix Customer Media wel willen winnen?

Jeroen Maters

Binnenkort worden de prijzen voor de Grand Prix Customer Media weer uitgereikt, de belangrijkste vakwedstrijd op het gebied van relatiemedia in Nederland. Moet je de prijs eigenlijk wel willen winnen?

Twee goede redenen om liever geen prijs te willen winnen:

1. Winnende media sterven nogal eens een vroege dood. Van alle media waarmee wij sinds 1999 de prijs wonnen zijn er nog één of twee in leven. De rest is gestopt, gefuseerd of heeft een meer of minder geslaagde doorstart gemaakt. Media die minder scherp aan de wind zeilen, houden het langer vol.

2. De hoofdredacteur van elk medium dat wij hebben zien winnen, is aan het einde van zijn of haar Latijn. En dan moet het feest nog beginnen.

Achter elke muur is weer een andere muur
Winnende media steken per definitie hun hoofd boven het maaiveld uit. Ze krijgen door jury en publiek lof toegezwaaid als voorvechters voor kwaliteit, innovatie, kritische, open communicatie. Maar met zo’n werkwijze creëer je ook tegenstanders. De projectmanagers die opeens hun ‘groot succes’-verhaal niet meer zonder meer kunnen afsteken. De huisstijlpolitie die wordt geconfronteerd met een frivool buitenbeentje. De personeelschef die bang is dat het bespreekbaar maken van taboes de rust op de werkvloer zal schaden. Telkens als je een interne muur hebt geslecht, doemt de volgende weer op. 

Een aanslag op je gezondheid
Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot hoofdredacteuren en organisaties die met hun media echt het verschil willen maken. Wíj als bureau winnen geen prijzen, de hoofdredacteuren bij onze opdrachtgevers doen dat. Zij zijn het die de moed en de veerkracht hebben om vriendelijk doch vasthoudend elke muur die ze tegenkomen te doorbreken. Ook al is het een aanslag op hun gezondheid of carrièrekansen. Elke (dus echt elke) hoofdredacteur hebben we ergens in het ontstaansproces van een nieuw medium wel eens doodop, moedeloos, hopeloos, vertwijfeld aan de telefoon of over de vloer gehad. En telkens wisten ze toch weer de moed te vinden om te blijven doen waar ze in geloven: open, eerlijke, inhoudelijke, mensgerichte communicatie. 

De prijs is voor getoonde moed
Je kúnt het jezelf veel makkelijker maken. Dat levert, als je het goed doet, ook prima media op, waar niemand aanstoot aan neemt en die doorgaans een langer leven beschoren zijn. Doe je daar misschien beter aan? Er is wat voor te zeggen. Wat ik wel weet: het winnen van de Grand Prix is geen prijs voor degene die een technische truc het best beheerst, maar voor getoonde moed.

opinie
Contactformulier

Meer weten of verder praten met Jeroen?

Maters & Hermsen
Herengracht 48
2312 LE  Leiden
Telefoon: 071-513 34 30
E-mail: info@matershermsen.nl