17

Koester de zoektocht van magazines

Fred Hermsen

Online publicaties worden traditioneel langs strakkere lijnen ingevuld dan tijdschriften. Toch zijn dwingende formats ook bezig aan een opmars in de wereld van papieren magazines. Fred Hermsen waarschuwt voor vervlakking.  ‘Een goed format daagt je uit om te blijven zoeken, niet om gemakzuchtig tekst en beeld in te laten lopen.’

Een van de vormgevers in onze studio zocht en vond zijn inspiratie voor tijdschriften vroeger bij bureaus in en buiten Nederland. “Tegenwoordig vind je daar niet veel nieuws meer als het om tijdschriften gaat”, meldt hij nu. Hij steekt zijn licht op bij de witte raven onder de freelancers. “En dan nog”, vervolgt hij, “ook onder hen zie je een sterke opmars van templates. Bijna iedereen biedt ze tegenwoordig aan, in alle vormen en maten. Best mooie hoor. En lekker makkelijk je beeld en tekst laten inlopen, dus goedkoop.”

Wat is een magazine nu meer dan wat velletjes met een nietje erdoor?
Het in mijn ogen ingebakken manco van de meeste internetpublicaties –standaardisering van vormgeving- wordt aldus juichend binnengehaald in de magazinewereld. Een trend die ongetwijfeld wordt versterkt door de online georiënteerde bureaus die zeggen ‘on the side’ ook nog wel even een magazine te kunnen maken. Wat is een tijdschrift immers nog meer dan ‘wat velletjes papieren content, bijeen gehouden door twee nietjes?’  Tja, zeg ik dan, wat mag je verwachten als dedain je basishouding is? In ieder geval geen passie, verrassing, vernieuwing, zoektocht, maatwerk in afstemming van beeld en vorm op de inhoud. Wat wel: voorspelbare vervlakking. En daardoor geen optimale impact.

Effectieve media kún je niet standaardiseren
“Is dat trouwens niet iets voor ons, templates?”,  vroeg de vormgever me. Ik zocht even naar woorden en mompelde dat we dat we daar ook al mee werken, bij onze online publicaties. Maar eh… bij magazines? Ik geef toe: we hebben wel eens met het idee gespeeld, maar als je klanten het beste en meest  effectieve medium wilt bieden, hoe kun je dan de vorm zo rigide standaardiseren? Een goed tijdschrift verrast met inhoud èn vorm.

Ieder goed tijdschrift is een template op zich
Goed, je kunt dit wel nuanceren, want er zit ook in onze tijdschriften behoorlijk wat format. Als we eenmaal een eerste nummer hebben gemaakt, liggen de kaders wel voor een tijdje vast. De rubrieken hebben hun vorm gevonden, en met name beeldbepalende artikelen lenen zich dan nog voor een grensverleggende aanpak. Maar ook al is er sprake van formatering, dan zoekt ieder tijdschrift een eigen uitstraling, en vragen zelfs de eenvoudigste rubrieken om afstemming voor die ene klant, dat ene verhaal, die geweldige foto of die knallende kop. Een goed format voor tijdschriften daagt de makers uit om te blijven zoeken, niet om gemakzuchtig achterover te leunen. En dat wil ik graag zo houden. Juist in de zoektocht schuilt de kracht van tijdschriften.

opinie
Contactformulier

Meer weten of verder praten met Fred?

Maters & Hermsen
Herengracht 48
2312 LE  Leiden
Telefoon 071-513 34 30
E-mail info@matershermsen.nl