10

Hoed u voor management dat op de hei is geweest

Jeroen Maters

Er is een probleem en de baas heeft een briljante oplossing. Snel communiceren! Maar dan blijkt dat de werkvloer helemaal niet enthousiast is. Jeroen weet daar als directeur alles van. 'Hoe goed je plan ook is, begin de communicatie altijd met het beantwoorden van prangende vragen.'

Komt een vrouw bij de dokter met ernstige klachten. 'Dokter', vraagt zij, 'hoe lang heb ik nog te leven?' Zegt de arts: 'Goede vraag, maar laat me eerst de nieuwe marktstrategie van ons medisch centrum uitleggen.'

Strategische plannen met ronkende namen rollen de werkvloer op
Klinkt absurd? Toch is dit wat dagelijks gebeurt in de interne communicatie bij organisaties. Organisatie reorganiseert. Baas komt aan het woord over 'de wereld verandert en wij moeten mee', 'we moeten meer agile worden' of woorden van vergelijkbare onbegrijpelijke strekking. Daarna buitelen de onderbazen over elkaar over wat we in die nieuwe wereld allemaal moeten. Strategische plannen met ronkende namen als Vision 2020 rollen de werkvloer op. Met een waslijst aan bijbehorende kernwaarden die onmogelijk te onthouden zijn.

Waarom zou ik naar jou luisteren als jij niet naar mij luistert?
In de tussentijd gaan de medewerkers maar met één vraag naar kantoor en bed. Een vraag die maar geen antwoord krijgt: 'Heb ik straks mijn baan nog?' Met elke nieuwe strategische boodschap ‘van boven’ neemt de ergernis toe. 'Heeft het überhaupt zin om de nieuwe strategie te begrijpen als ik er straks niet meer ben? Of als ik niet weet in welke baan? En wat gebeurt er eigenlijk met mijn collega’s met wie ik al dertig jaar lief en leed deel? Heeft het management enig benul van wat er hier op de werkvloer speelt? Waarom zou ik naar jou luisteren als jij niet naar mij luistert?'

Praat met je medewerkers en beantwoord prangende vragen
De oplossing ligt voor de hand: start met het beantwoorden van vragen en gevoelens die leven bij je medewerkers. Ga de werkvloer op, praat met mensen, noteer de vragen en deel ze met iedereen. En geef eerlijk antwoord. Het liefste niet op vrijdagmiddag. Ook een goede uitleg waarom een antwoord nog niet te geven is en wanneer dat antwoord wel komt, is een eerlijk antwoord. Pas als je de meest prangende vragen van je medewerkers beantwoordt, zullen zij bereid zijn om ook naar jou te luisteren. Eerder niet.

Je kunt niet wachten om je briljante bedenksel te delen maar…
Klinkt simpel? Toch gaat het steevast fout. Ook mij is het meerdere malen overkomen. Ik kan maanden broeden op een verandering in de strategie van ons bedrijf. Eerst zelf. Dan met het managementteam. Met af en toe eens proefballonnetjes en meedenksessies met een aantal medewerkers. Onzekerheid slaat gaandeweg om in enthousiasme: zó gaan we het doen. We vatten de nieuwe strategie samen in een mooi overzichtelijk modelletje en hóp, de werkvloer op. Je kunt dan niet wachten om het resultaat van je briljante bedenksels te delen met de rest.

… de rest van je medewerkers heeft er nog níet maanden op zitten broeden
Hoed u voor zulke directeuren die net van een heisessie terugkomen. ’t Probleem is: de rest heeft géén maanden besteed aan broeden. Managers zijn verbaasd of geërgerd dat hun ideeën niet direct worden opgepikt en uitgevoerd. Dat medewerkers angstig worden over hun eigen positie en kritische vragen gaan stellen. Dat ze eigenlijk nog in dezelfde onzekerheid verkeren als een paar maanden geleden. Het enige dat je kunt doen is de mensen dezelfde tijd geven om tot hetzelfde punt te komen. Te beginnen met het beantwoorden van hun meest prangende vragen. 

opinie
Contactformulier

Meer weten of verder praten met Jeroen?

Maters & Hermsen
Herengracht 48
2312 LE  Leiden
Telefoon: 071-513 34 30
E-mail: info@matershermsen.nl