1

De comprof laat zijn gezicht wél zien op interne sociale media

Fred Hermsen

Onder communicatieprofessionals leeft het idee dat managers zich vooral niet met de interne sociale media van een organisatie moeten bemoeien. Fred Hermsen vindt dat gek. 'Meestal gebeurt er nog helemaal niets op zulke platforms. Durf je gezicht te laten zien!'

‘Bijna eenderde van de duizend medewerkers  heeft zich inmiddels aangesloten bij onze interne Facebookgroep’, meldt Johan opgetogen. ‘Na een jaar van lobbyen?’, herhaal ik zijn terloopse toevoeging. Ik had het goed verstaan: na een jaar heeft een op de drie collega's een account aangemaakt. En daar is hij trots op. Ik vind het nogal teleurstellend, en dat zeg ik ook.

Eens in de paar weken zegt iemand eens wat
Johan blijft onversneden enthousiast over het hippe pad dat ze zijn ingeslagen. ‘Kijk’, wijst de communicatiemanager naar de tijdlijn op zijn beeldscherm. ‘Er zijn een paar actieve plaatsers, onze ambassadeurs.  Ze laten eens in de paar weken een bericht achter met een verwijzing naar een artikel ofzo, meestal vakinhoudelijk. En daar reageert dan soms weer collega’s op.’ Hij knikt licht wantrouwend als ik vaststel: ‘De plaatser zelf reageert nog het hardst zo te zien.’ Op de pagina staan verder wat foto’s van personeelsuitjes en een enkele pasgeboren baby. Een enkeling heeft zijn profiel verrijkt met een portret. Van het hoger management is geen spoor te bekennen, ook al zijn ze allemaal aangesloten. De urgentie spat er niet vanaf, maar in deze tijd van opgewekte digitale experimenten durf ik dat bijna niet hardop vast te stellen.

Wat dacht je van een redactievergadering?
Ik zie aan Johans gefronste blik dat hij ermee zit, en wijs hem voorzichtig op de mogelijkheden om het platform te verrijken. ‘Je hebt een mooie basis gelegd, Johan, maar je bent er nog niet klaar mee. Ooit gedacht aan een actievere redactievoering op die pagina?’ ‘Ja, ik speel weleens met de gedachte. Maar modereren, daar houden we niet zo van. Want hé… het moet allemaal wel open en transparant blijven, de gebruikers corrigeren elkaar wel. En het platform is van de mensen zelf, geen speeltje van Communicatie. We laten ons dus zo min mogelijk zien als afdeling.’ Daar sta je dan Johan, schiet door mijn hoofd, gevangen in je eigen belemmerende gedachten, zoals psychologen dat zo mooi noemen.

Facebook vervangt niet vanzelf het koffieapparaat
Ik meen de echo’s te horen van een paar veelgehoorde mantra’s: communiceren kan iedereen, voortaan is iedereen zijn eigen uitgever, we hebben helemaal geen redacteuren nodig. Johan kent ze, ook zijn vakliteratuur staat er vol mee. Het gevolg is overdonderende stilte. Want slechts een handvol medewerkers voelt zich geroepen om zijn stem op de facebookgroep te verheffen. En bij de enkeling die dat wel doet is karigheid troef. Nooit gaat het online over de dingen waar de collega's het in de wandelgangen wél over hebben, er zijn geen luchtige verwijzingen naar dagelijkse dilemma’s, de strategische thema’s komen niet in de woorden van medewerkers terug. De facebookgroep is niet het cluppie medewerkers dat zich om het koffiezetapparaat verzamelt met mooie ideeën en verhalen. Nog niet.

Stop met faciliteren, laat regelmatig je gezicht zien en zég wat
Ik waag het toch op een aanval. ‘Ik denk dat jullie je gezicht wel eens wat vaker mogen laten zien. Roer eens een urgent thema aan, plaats eens een film, foto of stelling die ertoe doet. Stel eens een vraag, lanceer eens een idee, plaats een rubriek. Gewoon kort, grappig, emotioneel misschien. Prikkel en inspireer mensen met visioenen, nieuws, beelden, provocerende beelden en momentopnames. Verlaat het pad van de facilitator, de vriendelijke afdeling zonder mening.’ Johan schrikt. ‘Je bedoelt dat we inhoudelijk of zelfs persoonlijk moeten worden?’ Hij kijkt erbij alsof hij het deksel van een vers gevulde luieremmer tilt. ‘Dat druist echt tegen onze ideeën  in. Mensen moeten zèlf eigenaar van de dialoog zijn.’ ‘Ook goed’, geef ik hem terug. ‘ Als dat zou lukken zonder slimme redactievoering ben ik de eerste om je daarmee te feliciteren. Maar zelfs dan: als je wilt dat het een ultrapersoonlijk medium is, waarom plaats je zelf dan niet eens iets over wat je dit weekend hebt gedaan, dat mooie boottochtje over de Westeinder Plas bijvoorbeeld of een leuk idee dat je op een overleg hoort. Vergeet niet, zelfs Mark Zuckerberg is actief op zijn eigen facebook.’

opinie
Contactformulier

Meer weten of verder praten met Fred?

Maters & Hermsen
Herengracht 48
2312 LE  Leiden
Telefoon 071-513 34 30
E-mail info@matershermsen.nl